Akadémiai
szabadság - műhelykonferencia
Iskolai
szegregáció a makro folyamatok tükrében
Akadémiai szabadság
Műhelykonferencia
A BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja, az Educatio ® című folyóirat és a
Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai
Szakosztályának rendezésében
2024. június 13. (csütörtök), 10:00 – 13:30
Helyszín: Budapesti Corvinus
Egyetem, C épület, VII. előadóterem
TEAMS becsatlakozási lehetőség: https://t.ly/86nUR
A konferencia
célja
Ahhoz, hogy a felsőoktatás és a
tudomány teljes körűen betöltse társadalmi feladatait,
elengedhetetlen
az akadémiai szabadság. Ahogy azt az Európai Felsőoktatási Térség miniszteri konferenciájának londoni nyilatkozata 2007-ben rögzítette, a
felsőoktatás céljai közé tartozik „a hallgatók felkészítése az életre a
demokratikus társadalomban részt vevő aktív állampolgárokként; a hallgatók
felkészítése jövőbeli életpályájukra és egyéni fejlődésük
lehetővé
tétele; egy széles körű és magas fokú tudásbázis megteremtése és fenntartása,
valamint
a kutatás és az innováció ösztönzése”. (Londoni kommüniké
2007) A tudomány
szerepe
pedig elsősorban az emberiség közvetlen vagy közvetett szolgálata új ismeretek
megfogalmazásával
és elérhetővé tételével, valamint a haladás előmozdításával.
E célok mindegyikéhez
elengedhetetlen, hogy legyen lehetőség a bevett igazságok
megkérdőjelezésére, amit az
akadémiai szabadság garantál. A megkérdőjelezés nem
korlátozódik
csak a korábbi tudományos eredményekre, hanem kiterjed a társadalom
működésére,
gyakran a politikára, a kormányra és az államra, ami miatt az akadémiai
szabadság
könnyen válhat nem kívánatossá egyes aktorok számára.
Nem meglepő ezért, hogy a Magna
Charta Universitatum 1988-as nyilatkozata úgy
fogalmaz:
„a kutatás, az oktatás, a képzés szabadsága az egyetemek életének alapelve”. A
2020-as kiadás szerint pedig az
akadémiai szabadság az egyetemek „éltető eleme” (lifeblood).
Annak ellenére, hogy az akadémiai
szabadság mint érték széles körben elfogadott, és
ezt a
nemzetközi szervezetek is elismerik, az akadémia szabadság érvényesítése számos
akadályba
ütközik. Sőt, az elmúlt évtizedben éppen az akadémiai szabadság eróziójának
témája uralta az amerikai és nyugat-európai tudományos és közéleti sajtót, ami
szoros kapcsolatot mutat a populizmus és társadalmi polarizáció erősödésével.
A téma kiemelt fontossága olyan
fejleményekben is testet öltött, mint az Akadémiai
Szabadság Index megjelenése, az
Európai Parlament által publikált jelentések, vagy az
idén
esedékes Európai Felsőoktatási
Térség miniszteri konferenciájára készülő
implementációs
riport
alapvető értékekkel és akadémiai szabadsággal foglalkozó fejezete (amelyet a
2020-as
római miniszteri konferencia akadémiai szabadsággal kapcsolatos nyilatkozata
alapozott meg). Mindezek a fejlemények különösen
fontosak a magyar tudomány és felsőoktatás
nézőpontjából,
amelyről rendre lesújtó kép bontakozik ki a nemzetközi összehasonlító
vizsgálatokban.
A számban egyszerre vesszük górcső alá az akadémiai szabadság koncepcionálisdilemmáit,
és érvényesülését különböző kontextusokban.
Program
10:00 – 10:10 Köszöntő és megnyitó: Kováts Gergely és Rónay
Zoltán, a szám szerkesztői
10:10 – 10:40 Kováts Gergely (BCE) és Rónay Zoltán (ELTE):
Az akadémiai szabadság
tartalma és határai: a hagyma modell
10:40 – 11:10 Fleck Zoltán, Matyasovszky-Németh Márton, Fábián Áron (ELTE): Az
akadémiai szabadság kiüresedése
11:10 – 11:40 Fábri György (ELTE): Az egyetemi autonómia
veszélyeztetettsége a
szabadság földjén
11:40 – 11:50 szerkesztői reflexiók
11:50 – 12:10 szünet
12:10 – 12:40 Polónyi István
(WJLE): Az akadémiai szabadság és az intézményi
autonómia a hazai felsőoktatásban
rendszerváltás után
12:40 – 13:10 Kirs Eszter (BCE):
Az akadémiai autonómia hallgatói szemszögből: a
FreeSZFE esete az önrendelkezési
és információs szabadságjogokkal
13:10 – 13:30 szerkesztői reflexiók
és zárszó
Részvétel és
regisztráció
A műhelykonferencián való részvétel ingyenes és előzetes
regisztrációt nem igényel.
Helyszín és felvétel
Az eseményre hibrid formában kerül
sor. Az előadásokról videófelvétel készül, amelyet
terveink szerint később
szerkesztett formában elérhetővé fogunk tenni.
Kutatási Hét a Budapesti Crovinus
Egyetemen
A műhelykonferenciára a Budapesti Corvinus
Egyetem Kutatási Hetének keretében kerül sor.
A Kutatási Hét teljes programja az alábbi linken
tekinthető meg:
https://www.uni-corvinus.hu/post/landing-page/kutatasi-het
A műhelykonferencia az OTKA FK138875 „Modellváltás a
felsőoktatásban – Hogyan
befolyásolja az intézményi
kormányzás átalakulása a magyar egyetemeket?” című
kutatás
keretében valósul meg.
A nekrológ - objektíve sem, s
különösen akkor nem, ha (mint jelen esetben) aki írja személyesen, személyes-szakmailag
is nagyon kötődött az elhunythoz - alkalmas arra, hogy egy életpálya
objektív súlyát pontosan bemérjük egy olyan szerteágazó mezőben, mint a
szociológia.
Ferge Zsuzsa az utolsó évtizedekben mint a szegénységkutatás - és a szegénység kutatásához
és társadalmi kezeléséhez szorosan kötődő szociális munka -
kiemelkedő szakértőjeként volt ismert, az 1970 előtti évtizedekben
született társadalomkutató nemzedékek azonban mint az oktatásszociológia
magyarországi megalapítóját tartották őt számon.
Ferge Zsuzsa tudományos életműve
mellett arról is ismert volt, hogy közéleti súlyát - mely sok évtizede
töretlen - tudatosan használta a szegények és hátrányos helyzetüket sújtó
társadalompolitikai lépések akadályozásért, szinte függetlenül attól, hogy
számára elfogadható vagy elfogadhatatlan kormányzat cselekvései, vagy
cselekvéshiányai közé illeszkedett az.
Néhány
képsor az utóbbi évekből.
MTA oktatásszociológiai albizottsága – MSZT oktatásszociológiai szakosztálya Wesley János Lelkészképző Főiskolán 2011 - ben köszönti Ferge Zsuzsa 80.
születésnapját https://archive.org/details/fergeconference
Ferge
Zsuzsa és Csepeli György beszélgetése 2018-ban zajlott a Wesleyn
a Nem cserélek elveket c. Ferge könyv kapcsán
https://youtu.be/z8yFaoHodUY,
https://youtu.be/uhTovPYnXyU
Ferge Zsuzsa - Társadalomtudósok három rendszerváltás
idején Beszélgetés 2019 február 12 https://archive.org/details/Ferge_Zsuzsa
A 90 születésnapot köszöntő beszélgetés a Wesley
palettaelőadások sorozata keretében az MSZT alelnökének köszöntőjével
https://archive.org/download/paletta/Ferge_Zsuzsa_90_20210123.mp4
Tabula gratulatoria Ferge
Zsuzsa 90. születésnapjára
https://archive.org/download/Ferge_Zsuzsa/Ferge.pdf
Nagy
Péter Tibor
Iskolai
szegregáció a makro folyamatok tükrében
(Műhelyvita)
Az MSZT Fényes Elek Társadalomstatisztikai szakosztálya, valamint az
Oktatásszociológiai
szakosztálya műhelyvitát szervez a hazai iskolai szegregáció alakulásáról,
valamint annak a
gazdasági és társadalmi makro folyamatokkal való összefüggéseiről. A vita
alapjául: Hermann
Zoltán – Kertesi Gábor – Varga Júlia: „A
teszteredmények társadalmi egyenlőtlensége és az
általános iskolai szegregáció” c. tanulmánya szolgál. (Megjelenik: Közgazdasági
Szemle 2024.
április) A tanulmányt csatoljuk a meghívóhoz.
Tanulmányuk a különböző társadalmi hátterű diákok közötti általános iskolai
teljesítmény-
különbségek és a szegregáció alakulását mutatja be a 2006 és 2019 közötti
időszakban,
amelyhez az évente ismétlődő országos kompetenciamérések adatait vették alapul.
A műhelyvita a kutatási eredmények bemutatása mellett kitér azok továbbgondolására,
nevezetesen, az iskolai szegregációnak a makro folyamatokkal való
összefüggésére, amellyel
remélhetően ösztönözni lehet a további kutatásokat. Az elmélyült és tartalmas
diskurzus
érdekében korreferenseket kérünk fel.
A vita nyilvános, amelyre minden érdeklődőt várunk.
A vita helyszíne: Wesley János Lelkészképző Főiskola,
Kline terem. (Budapest, Dankó u. 11.)
A vita időpontja: 2024. április 19. 16 óra
Vitavezető: Veroszta Zsuzsanna
Vitaindító: Kertesi Gábor (KRTK Közgazdaságtudományi Intézet)
Felkért hozzászólók:
Berényi Eszter (ELTE Társadalomtudományi Kar)
Kisfalusi Dorottya (TK HUN-REN)
Nagy Péter Tibor (ELTE TÁTK OITK/ WJLF NT)
Melléklet: https://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=2178